یک بیل مکانیکی از طریق نیروی دیزل کار می کند، زیرا اسب بخارهای بالایی تولید می کند و برای فعالیت های سنگین بسیار مناسب می باشد. قدرت نیروی این دستگاهها شبیه به قدرت موجود در تانکها یا مخازن می باشد که نیروی موتورهای هیدرولیکی افزایش می یابد و بازوی بیل را بالا می آورد. تمام این نیرو توسط موتور دیزل تهیه می شود و کنترل آن برای حرکت از طریق اپراتور موجود در کابین اناجم می شود.  اپراتور از پدالهایی استفاده می کند و از اهرم هایی برای حرکت به جلو و عقب استفاده می کند.

بازوی بیل مکانیکی به قسمت پائین شاسی وصل شده است و دارای سه پیستون هیدرولیک از جنس فولاد می باشد. این بازو دو قسمت اصلی  و یک سطل دارد. دو قسمت اصلی توسط لولا به هم وصل شده است و یکی از پیستونها در قسمت زیرین یکی از قسمتهای اصلی قرار گرفته است و پیستون دیگر در قسمت بالای قسمت اصلی دیگر قرار گرفته است.  زمانی که اولین پیستون کشیده می شود، میله ای بر خلاف بازوی بیل کشیده می شود و بلند می گردد و باعث گسترش قسمت اصلی بیل مانیکی می شود. بازوی دوم بیل بعد از این حرکت شروع به کشیده شدن می کند و قسمت دوم بیل مکانیکی را بالا و پائین می برد. پیستونهای اضافی هیدرولیک سطل (فضای بلند کردن اجسام) را به جلو و عقب حرکت میکند و بازوی اصلی بیل شروع به کندن زمین می کند.